quinta-feira, 7 de fevereiro de 2008

▪ Como criar textos abaulados - Tutorial

Olá pessoal, durante a criação de meu carro pro Contest da 4 Rodas tive de criar o nome Aquila para meu veículo, estudando inúmeras referências e fotos notei que o texto de 90% dos veículos é abaulado. Pensando nisso desenvolvi este tutorial passo-a-passo que pode ser executado tanto por iniciantes quanto por usuários avançados. Utilizando recursos da ferramenta MOVE que poucos conhecem.

Hi dudes, during the creation of my car for the 4 Rodas contest I need to create the Aquila name for my vehycle. Several cars have its names bulged, thinking about it I developed this tutorial using the falloff trick of the movie tool.

The 1st thing to do is open the Modeler, CREATE > TEXT, then type your text.


Its wise to clean the resulting mesh!


The next step is to apply the EXTRUDE in the text so go to MULTIPLY > EXTRUDE, set a distance at the Z axis (eg.: 400mm); your object will be similar at this image.


Now select the entire object, hit Q, the surface material name will open, type a name and hit OK.


Now select all the front and back poligons, hit Q again and type another name.


Now we need to cut our object in several pieces for further modification. Go to MULTIPLY > subdivide > JULIENNE. A set of 32 in the Y axis will be ok, hit OK.
(If Jullienne not appearing at your menu, you will need to load the plugin manually).


Obs.: O Julienne é um plugin ligeiramente instável e em alguns casos pode não funcionar, isso ocorre quando suas intersecções atingem
algum ponto do objeto em que ele não consiga calcular os passos de corte. Se isso acontecer basta mudar os valores no campo divisões
até ele funcionar.

Note: Julienne is a instable plugin, if it doesn´t work try to change values, instead of 32, maybe 33 or even less maybe works.

Now select the frontal points, hit T to active the move tool. In the NUMERIC window
choose LINEAR in the FALLOFF field, in the SHAPE field set the deformers until they looks like this image. (Fig.3)


Now you need to point and click with the RIGHT MOUSE BUTTON designing a shape like the Fig.1.
And in the RIGHT viewport you can drag the points with the LEFT MOUSE BUTTON to deform your object.


After this, don´t forget to set FALLOFF to LINEAR and clean the mess caused by the JULIENNE in the others layers ok.